Mindfulness » 10 tips voor meer balans in je leven

10 tips voor meer balans in je leven

De afgelopen weken stonden voor mij in het teken van mindfulness, oftewel meer stilstaan bij het ‘nu’. Van de automatische piloot af en écht stilstaan bij wat je doet, wilt en voelt. Wat ik vooral wilde leren, is meer in balans leren zijn. Ik heb veel geleerd van de verschillende yoga- en meditatiesessies thuis en bij de yogastudio’s Balanzs en Delight.

De 10 lessen die ik het meest waardevol vind, heb ik samengevat in een handig lijstje. Wat zijn mijn 10 tips voor meer balans in je leven?

1. Doe minder

Als ik iets geleerd heb de afgelopen weken dan is het wel: doe minder. Pas op de plaats. Stop met multi-tasken. Dit zorgt ervoor dat je van alles en nog wat doet zonder focus, dus op de automatische piloot. Focus je op één ding tegelijk. Doe het rustig en doe het goed. Wees met je volle aandacht bij de dingen die je doet. Laat het leven niet met een sneltreinvaart aan je voorbij gaan. Leef rustig en leer genieten van kleine dingen.

2. Laat je smartphone voor wat het is

Het is langzamerhand aan het veranderen van een irritante gewoonte in een verslaving: je smartphone checken. Whatsapps, mail, Facebook, Instagram, smsjes, snapchat, Twitter, spelletjes: hoe vaak kijk jij per dag op je telefoon en hoe belangrijk is het nu eigenlijk? Hoeveel uur per dag heb jij je hoofd richting je telefoon gebogen en kijk je wezenloos naar alle informatie, zonder door te hebben wat het nu echt met je doet? En hoeveel je om je heen ‘mist’ terwijl je denkt dat je veel mist als je niet checkt? Echte gesprekken, mooie momenten. We zijn langzamerhand steeds asocialer aan het worden van smartphones en ‘social media’. Laat je telefoon eens links liggen, of check hem bijvoorbeeld 4 keer per dag op vaste tijden. Echte gesprekken en momenten zijn belangrijker dan de online wereld – besef dit en leer hier gezond mee omgaan.

3. Probeer elke dag 10 minuten niets te doen

Geen tv, geen telefoon, geen boek. Doe gewoon even helemaal niets. Kies je moment, ik vind het lekker om in de ochtend te beginnen met ‘niets doen’. Blijf nog even in bed liggen, geniet van de rust, de geluiden buiten, let eens goed op je ademhaling en geniet van de totale rust. Noem het een vorm van meditatie, noem het rusten – probeer het eens. Je zal je dag veel fijner beginnen!

4. Stop met piekeren

Er is in je leven al van alles en nog wat gebeurt, en de toekomst zal je nog veel meer brengen. De meeste dingen waar je je zorgen over maakt zullen echter nooit gebeuren. En de dingen waar je je zorgen over maakt die al gebeurt zijn, daar kun je niets meer aan veranderen. Stop met piekeren en richt je aandacht op het ‘nu’. Accepteer het. Het zal je rust geven.

5. Slaap meer en beter

Als je te weinig of niet goed slaapt ben je sneller snel geprikkeld. Probeer een half uurtje langer te slapen en je zal je meer uitgerust en fitter voelen. De één gaat goed op 6 uur slaap, de ander op 8 uur slaap. Ik heb zelf zo’n 8 uur slaap nodig om optimaal te kunnen functioneren, van 23.00 tot 07.00 uur. Je weet zelf het beste wat goed voor jou werkt. Naast meer slapen is een goede kwaliteit nachtrust ook belangrijk. Bereid je voor op het slapen gaan, door schermen uit te doen, een boek te lezen en je smartphone niet naast je bed te laten liggen. Ook speciale ademhalingsoefeningen of yoga oefeningen kunnen helpen voor het slapen gaan. Probeer deze van Tara Stiles eens.

6. Beweeg meer

Probeer elke dag aan een vorm van beweging te doen. Ga een half uur fietsen, ga een uurtje sporten, doe aan yoga, loop hard, wandel, neem vaker de trap. Vooral als je een zittend beroep hebt, zoals ik, is het belangrijk om minstens een uur aan beweging te doen.

7. Eet gezond

Overbodig om te noemen, maar als je goed voor je lijf zorgt zul je je meer in balans voelen. Hoe meer troep je eet, hoe slechter je je voelt.  Probeer goed te ontbijten met bijvoorbeeld een verse juice, havermout of een groene smoothie. Hier vind je mijn overzicht van recepten!

8. Richt je op je ademhaling

Een goede ademhaling is heel belangrijk. Je kunt jezelf trainen in een juiste ademhaling. Je kunt bijvoorbeeld ‘s ochtends als je wakker wordt, of net voordat je in slaap valt, bewust op je ademhaling letten. Hierbij is het belangrijk om een diepe ademhaling te oefenen. Bij een diepe ademhaling wordt een signaal naar de hersenen gezonden dat aangeeft dat we kunnen ontspannen en kalmeren. De hersenen sturen dit signaal vervolgens naar je lichaam.

In stressvolle omstandigheden gaan we meestal meer oppervlakkig en onrustig ademen. Het ritme van je ademhaling vertelt dus veel over je lichamelijke en geestelijke toestand. Iedereen heeft wel eens last van stressvolle momenten. Probeer ze niet te vermijden, maar te accepteren voor wat ze zijn. Concentreer je een aantal momenten op je adem als je last hebt van stress, door bijvoorbeeld 10 keer heel diep in en uit te ademen. Of adem 2 minuten achter elkaar 4 seconden in en 5 seconden uit.

9. Ga wandelen

Wandel je wel eens? Dan bedoel ik niet van huis naar de plaatselijke supermarkt en terug, nee ik bedoel echt een goed stuk wandelen, gewoon om het wandelen. Het liefst in de natuur. Ga naar buiten om het ‘buiten zijn’ en concentreer je op alles wat je tegenkomt: van geluiden, geuren, kleuren, de wind of zon op je huid. Laat je smartphone thuis en geniet!

10. Wees dankbaar en handel vanuit liefde

Dankbaar zijn is een keuze. En hoe vaker je ervoor kiest om dankbaar te zijn, hoe meer positiviteit je in je leven toelaat. Wees dankbaar voor de mooie en kleine dingen in je leven. Neem je tijd om te genieten van simpele dingen.  Een wandeling in de natuur, een glimlach van een vreemde, de eerste blaadjes aan de bomen in de Lente, je lievelingsmuziek.

Ook heel belangrijk: handel vanuit liefde. Alles draait om liefde. Breng daarom tijd door met mensen waar je om geeft, koester dit. Neem ook tijd voor jezelf en maak keuzes waar jijzelf blij van wordt. Vanuit liefde voor jezelf is het veel gemakkelijker om ook van anderen te houden.

Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt. Heb je zelf iet toe te voegen aan deze tips? Laat het achter in de comments! 

10 tips voor meer balans in je leven // Rosalie Ruardy - Mindfulness

Weekmenu’s in je inbox?RRMagazine_Online
Schrijf je ↠ hiergratis in voor mijn digitale magazine! Zo ontvang je één tot twee keer per maand complete weekmenu’s, fijne workouts, lekkere recepten, tips & tricks, de leukste artikelen en travel guides in je inbox!

» Volg mijn blog makkelijk via Bloglovin
» Abonneer je op mijn Youtube kanaal voor
wekelijkse vlogs en receptenfilmpjes

 

4 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Mooi, Rosalie. Het triggert me om een les mee te geven die ik zelf heb geleerd het afgelopen jaar. Dus bij dezen:

    We zijn allemaal op weg naar onze dood.

    Bij het lezen van dat zinnetje verkrampt de helft van de lezers al. Deed ik ook eerder, want dood uh, eng! Maar hee: het is ons lot. Omarm het. Accepteer de sterfelijkheid en put er juist kracht uit.

    Het is als een koude douche: daar kan je je heel erg tegen verzetten, maar je kunt ook gewoon het ijskoude water over je lijf laten lopen en eens goed kijken naar de ‘pijn’. Is hartstikke interessant en je krijgt er een heel krachtig gevoel van.

    En tja… Het gaat niet om de bestemming, het gaat om de reis. Dus als we onderweg zijn naar de dood: waarom dan in vredesnaam haasten? Juist ja. Ik ben chillen! En genieten (en rustig aan leuke stukjes tikken voor de mensen…).

    1. Rosalie Ruardy schreef:

      Vincent!

      Dank voor de les, die heb ik de afgelopen weken ook goed meegekregen. Dood en verderf om me heen – je kent het. Mede daarom ben ik eens goed gaan nadenken wat ik nu eigenlijk aan het doen ben.

      Chillen moeten we inderdaad. Aan stress heb je niets, behalve dat je sneller dood gaat. En dat is zonde, want het leven is veel te mooi: mits je goed om je heen kijkt en niet teveel op de automatische piloot doet.

      Blijf tikken 😉

  2. Leef alsof je leven ervan afhangt! X

  3. Lotta schreef:

    Goede blog! En supermooie foto aan het einde!

Laat een reactie, tip of vraag achter :-)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s