Maart » Mindfulness Maand

Zoals jullie waarschijnlijk weten ga ik in 2016 elke maand met een thema aan de slag. Heel de maand januari draaide om detoxen. In februari genoot ik van een maand rust op Nieuw Zeeland, waar me opviel hoeveel stress ik thuis voor mezelf creëer.

Ik ben erachter gekomen dat ik last heb van:

  • Altijd maar bezig zijn met van alles tegelijk
  • Overal en op allerlei manieren bereikbaar zijn
  • Continu mijn mobiele telefoon checken
  • Gedachteloos door alle timelines van mijn social media kanalen scrollen
  • Negatief nadenken over de toekomst en het verleden: ‘what if’, ‘morgen moet ik’: oftewel piekeren

Dit, in combinatie met mijn fulltime baan en mijn blog levert me veel stress, ruis en onrust op. Daardoor zit ik soms niet lekker in mijn vel en heb ik last van emotionele schommelingen met alle gevolgen van dien. Niet handig. Tijd voor verandering! Met dit in mijn achterhoofd heb ik het thema voor maart bepaald: deze maand draait alles om mindfulness.

Waarom mindfulness?
Ben je niet zo ‘spiritueel’ ingesteld, haak dan niet meteen af. Mindfulness, oftewel leven in het nu en rust creëren, is voor iedereen handig: of je nu volwaardig yogi bent of nog nooit van het woord mindfulness hebt gehoord. We leven met zijn allen in een ontzettend drukke wereld en stress is dan ook beroepsziekte nummer 1.

Mindfulness is leven met aandacht. Mindfulness zorgt ervoor dat je stopt met piekeren, minder stress ervaart, effectiever werkt en lekkerder in je vel zit. – Jelle Hermus

Mindfulness betekent ‘leven met volle aandacht’. In deze tijd zijn veel mensen druk met van alles en nog wat. Al deze gedachten vliegen continu door ons hoofd. Het overgrote gedeelte van deze gedachten gaat over de toekomst of over het verleden: “Ik moet morgen die deadline halen”of “Ik weet niet of ik morgen wel tijd heb voor…” of “Ik had het gister anders moeten doen.” en “Als ik opnieuw die keuze had kunnen maken had ik het anders gedaan.”.

Met mindfulness ga je juist je aandacht richten op het heden, het nu. Je laat even alle gedachten voor ‘straks’ of ‘morgen’ varen – je bent bezig met wat je NU aan het doen bent.

De voordelen van mindfulness: 

  • Mindfulness werkt stress verlagend
  • Je wordt er productiever van
  • Mindfulness werkt tijdsbesparend vanwege de grotere focus
  • Je geniet meer van het leven, je voelt je daardoor gelukkiger
  • Door mindfulness leer je in elke situatie iets ‘moois’ en positiefs te herkennen
  • Mindfulness leer je de kleine dingen te zien en ervan te genieten

Hoe ga ik dit toepassen? 
Ten eerste gebruik ik persoonlijk geen iPhone meer, maar een ouderwetse Nokia waarmee je kunt smsen en bellen. Dit scheelt voor mij al heel veel. Voor werk heb ik nog een iPhone liggen, maar die gebruik ik zo min mogelijk. Daarnaast ga ik deze maand elke dag naar yoga en zal ik me inlezen in mindfulness: mijn bevindingen zal ik natuurlijk met jullie delen – maar niet te vaak, dat past niet bij de maand ;). Eens per week, in het weekend, zal ik jullie op de hoogte houden van mijn yoga avonturen.

Delight Yoga & Balanzs 
Deze maand ga ik bij Delight Yoga Den Haag aan de slag met mijn persoonlijke plan. Ik heb een leuke intake gehad met Katka, studio manager Delight Yoga Den Haag en yoga teacher, over mijn doelen en de lessen die hier het beste bij passen. Ik ga bij Delight Yoga in ieder geval de volgende lessen volgen:

  • Yin Yoga
  • Hatha Yoga
  • Healing Yoga
  • Meditatie

Bij mijn vaste studio, Balanzs, zal ik de volgende lessen volgen:

  • Hot Yoga
  • Energy XL
  • Yoga Barre
  • Pilates
  • Hatha Yoga

Eens per week zal ik in een blog mijn ervaringen over deze verschillende yoga lessen met jullie delen en jullie laten weten wat ik hiervan geleerd heb.

Mijn uitdaging voor deze maand ziet er als volgt uit: 

  • Elke dag naar yoga
  • iPhone inleveren voor oude Nokia
  • Vanzelfsprekend: gezond en zoveel mogelijk vegan eten
  • Inlezen in mindfulness en dit toepassen
  • Alles wat ik doe, met aandacht doen voor het moment of de taak
  • Goed en met aandacht luisteren
  • Genieten van het nu

Wat verwacht ik van deze maand? 
Aan het eind van de maand hoop ik dat ik me minder druk maak om het verleden, het heden en ‘de digitale wereld’, dat ik meer kan genieten van alles om me heen, dat ik minder stress ervaar, beter in mijn vel zit en minder emotionele schommelingen heb. Ik wil me meer ‘mezelf’ en ‘tot rust’ voelen in alles wat ik doe. Ik wil me minder druk maken om alles wat er om me heen gebeurt aan ‘ruis’ en meer genieten van het leven.  Ik wil in alle situaties, hoe donker ze ook zijn, iets positiefs en moois zien. Ik wil me meer in balans voelen.


RRMagazine_Online

Weekmenu’s in je inbox?
Schrijf je ↠ hiergratis in voor mijn digitale magazine! Zo ontvang je één tot twee keer per maand complete weekmenu’s, fijne workouts, lekkere recepten, tips & tricks, de leukste artikelen en travel guides in je inbox!

» Volg mijn blog makkelijk via Bloglovin
» Abonneer je op mijn Youtube kanaal voor
wekelijkse vlogs en receptenfilmpjes

Bron mindfulness: SoChicken

Laat een reactie, tip of vraag achter :-)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s