Tips » Hoe blijf je fit in de winter?

Rosalie Ruardy // Hardlopen // 10 tips hoe blijf je op gewicht in de winter

De zomer is voorbij, luchtige kleding gaat de kast weer in en de schappen liggen vol chocolade pepernoten. Dikke lagen winterkleding kunnen het nodige verhullen en rondom de feestdagen doe je je te goed aan oliebollen, drank en gezellige etentjes waar nou niet bepaald iets gezonds op tafel staat. Hoe weersta je deze verleidingen? En waar vind je een goede balans, want het moet ook leuk blijven…

Hoe blijf je op gewicht in de winter? Hoe voorkom je dat er zo weer 5 kilo vet op je dijen zit en hoe kun je er zelfs voor zorgen dat de winter een periode is om helemaal fit te worden?

Ik deel mijn ervaringen met jullie in de vorm van 10 tips: 

  1. Eet gezond en houd het leuk: de 80/20 regel!
    Het valt me nog steeds op hoeveel mensen troep eten. Veel suiker, bewerkte voeding en vet. Hoe kun je er nu echt voor zorgen dat je gezond eet, dit volhoudt en het ook nog eens leuk blijft? Ik ben fan van de 80/20 regel: eet 80% van de tijd gezond en 20% van de tijd minder gezond. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je deze 20% vult met donuts, bergen chocolade of frituur: het gaat om iets minder streng zijn voor jezelf. Maak zelf zoete aardappel frietjes uit de oven met zelfgemaakte mayonaise, sla een stukje taart niet altijd af en neem af en toe een koekje bij je thee. Alles met mate.
  2. Eet elke dag een beetje ongezond of zondig 1 keer per week
    Je kan de 80/20 regel op twee manieren toepassen: of je eet 1 dag per week minder gezond (bijv. zaterdag of zondag) of je eet elke dag 20% van wat je binnenkrijgt minder gezond.  Ik ben zelf fan van 1 dag per week lekker eten wat ik wil en doet dit meestal op zondag: uitgebreid ontbijten met gebakken eieren, getoast brood met roomboter, wentelteefjes… Voor mij werkt dit beter omdat ik er dan ook echt klaar mee ben. Ik heb na een dag met een paar ongezonde(re) maaltijden echt weer zin om de hele week mijn best te doen om gezond te eten en lekker te sporten.
  3. Kook voor jezelf
    Probeer zoveel mogelijk zelf te koken en vermijdt afhaal, kant-en-klaar maaltijden en bewerkt voedsel (alles wat in zakjes en pakjes zit). Het is niet alleen heel ongezond door een enorme hoeveelheid zout en suiker, je mist ook de voldoening die koken geeft. Vind je koken echt niet leuk? Maak dan simpele maaltijden die binnen 10 minuten op tafel staan. Vind je koken wel leuk maar ‘kun je het niet’? Oefenen, oefenen, oefenen. En koop een paar goede (makkelijke) kookboeken.
  4. Denk vanuit groente, niet vanuit vlees of koolhydraten
    Dan nu een tip die me enorm geholpen heeft bij gezonder eten: denk vanuit groente en eet doordeweeks (zoveel mogelijk) vegetarisch. Je zult zien dat je automatisch veel gezonder gaat koken. Voorheen bedacht ik wat ik wilde eten door te beginnen met het vraagstuk: kip of rund, rijst of pasta? Groente was iets wat eigenlijk daarbij werd gekozen, en vaak at ik er lang niet genoeg van. Nu bedenk ik me in welke soort groente ik trek heb en zo maak ik de lekkerste vegetarisch gerechten zoals pompoensoep met linzen, wortel en prei, gewokte spinazie met champignons en asperges, tomatensalade met avocado en rode ui, rode bietensoep, zoete aardappelsoep met kokos en limoen…
  5. Breng structuur aan in je eetpatroon 
    Ontbijt goed. Lunch gezond en kook in de avonduren een gezonde maaltijd: structuur is belangrijk. Ik ben zelf vroeg in de ochtend niet zo’n grote eter, ik ontbijt liever met een vers slowjuice sapje, een smoothie of een beetje havermout. Bedenk wat voor jou werkt en wat bij je past, en probeer je hier zo goed mogelijk aan te houden.
  6. Let op je porties
    Iets wat ik altijd moeilijk heb gevonden: mate houden. Ik ben best van de extremen en ik kan echt eten als een vent. Mate houden is een uitdaging voor mij. Ik moet nog steeds goed letten op mijn porties, want ik schep vaak veel te veel op. Wat heb je nu echt nodig? En moet twee keer opscheppen? Je kan beter je eten 10 minuten laten zakken en afwachten of je dan nog steeds honger hebt: grote kans dat je allang verzadigt bent.
  7. Beweeg elke dag
    We zijn niet gemaakt om de hele dag op onze reet te zitten. Velen van ons hebben een kantoorbaan, en dat is eigenlijk heel jammer. We staren de hele dag naar het beeldscherm en laten onze hersenen en vingers het werk doen: denken en typen is vaak wat we doen. Je komt thuis en voelt je moe, omdat je je hersenpannetje hard aan het werk hebt gezet. Je hebt geen energie om te sporten, terwijl dat juist is wat je moet doen. Zodra je je lichaam ook flink hebt laten werken, voelt je lichaam weer in balans: je hebt zelfs meer energie en voelt je veel beter. Hoe moeilijk het ook kan zijn in de winter: sport. Vind iets dat je leuk vindt, of dat nu dansen, surfen, yoga, hardlopen, fitness of fietsen is, dat maakt verder niet veel uit. Probeer elke dag iets aan sport te doen, al is het maar een half uurtje, het liefst in de ochtenduren. Lukt dit niet altijd? Ga dan uit van 3 keer sporten in de week en maak hier tijd voor. Vind een sportbuddy en moedig elkaar aan.
  8. Neem je rust en probeer stress te vermijden
    Even belangrijk als sporten is rust nemen. Slaap genoeg en goed. Het liefst geen tv en computer meer 2 uur voordat je gaat slapen. Neem een warme douche en lees een boek. Ga elke avond rond hetzelfde tijdstip naar bed en zet je wekker elke ochtend op hetzelfde tijdstip. Je zult merken dat je hier enorm veel energie van krijgt. Probeer stress zoveel mogelijk te vermijden: pak de situatie bij de oorzaak aan (waar komt je stress vandaan, doe er iets aan) of kom tot rust door bijvoorbeeld yoga of meditatie.
  9. Sta sterk in je schoenen en breng je vrienden op de hoogte
    Hou vol. Je doet dit – gezond eten en leven – met een doel voor ogen. Houd dit doel scherp voor ogen en breng je vrienden op de hoogte van waar je mee bezig bent. Je zult verbaast zijn hoeveel mensen positief reageren. Ze zullen trots zijn op waar je mee bezig bent en als het echte vrienden zijn zullen ze je ook helpen en aanmoedigen. Drink je even wat geen alcohol omdat je gezonder wilt leven? Echte vrienden zullen zonder zeuren aan de bar een spa rood voor je bestellen en trots op je zijn. Misschien stiekem zelfs een beetje onder de indruk van je doorzettingsvermogen.
  10. Zet doelen en beloon jezelf
    Wat is eigenlijk je doel? Wil je een halve marathon lopen, wil je je fitter voelen, moet er 5 kilo eraf, wil je 1 maat kleiner passen of wil je meer spiermassa kweken?  Wat je doel ook is, bedenk het voordat je begint en houd dit in je achterhoofd. Ben je lekker bezig? Beloon jezelf dan met een nieuwe sportoutfit, een fijne slowjuicer of een (gezond) etentje!

Ik hoop dat je er iets aan hebt, veel succes. YOU CAN DO IT!! En… als het even niet lukt: we zijn allemaal mensen en we hebben allemaal wel eens last van een dipje. De kunst is om hier snel uit te komen, jezelf op te rapen en je schouders eronder te zetten om weer keihard aan de slag te gaan.

“Maar in de winter is het zo moeilijk volhouden… “
De winterperiode is natuurlijk extra moeilijk omdat het buiten koud is, je hebt minder zin om buiten te sporten en ongezond eten is veel makkelijker in de winter. Je hebt ook vanzelf meer honger. Consistentie en je doel voor ogen houden zullen je helpen. Structuur en regelmaat, hoe saai het ook klinkt, zullen je beste vriend zijn. Hoe houd je het leuk? Door niet altijd even streng te zijn en door te beseffen dat gezond eten en leven helemaal niet saai hoeft te zijn. Je kunt toch ook prima uitgaan zonder liters en liters alcohol? Ik wel in ieder geval, en jij dus ook. En: een etentje word niet minder gezellig als je iets gezonds op tafel zet. Toch?

“Het kan altijd erger…”
Wat mij altijd helpt als mijn wekker vroeg gaat om in de ochtenduren (als het nog donker is) een rondje te hardlopen: bedenken dat ik niet moet zeuren. Dat het nog veel en veel erger kan en dat deze ‘problemen’ eigenlijk gigantische luxe problemen zijn. Ik heb gezond lijf zonder ziektes met alles erop en eraan. Ik heb de keuze om te doen wat ik wil, ik ben vrij, woon niet in een derde wereldland en ik hoef mijn land niet te ontvluchten. We zouden echt eens moeten kijken naar wat we hebben in plaats van wat we niet hebben. We leven hier een luizenleventje, zullen we dan ook alsjeblieft ons best doen om hier het beste uit te halen?

Uiteindelijk zal het het allemaal waard zijn, want hoe lekker is het om goed in je vel te zitten?!

 

One Comment Voeg uw reactie toe

  1. Marieke schreef:

    Leuke blog Rosalie! Ik ben benieuwd of het mij dit jaar gaat lukken om me aan mijn goede voornemens te houden dit jaar… Ik neem me elk jaar weer voor fit te blijven, maar dat blijkt toch altijd weer moeilijk. Deze tips zullen er vast en zeker bij helpen! Ik doe in ieder geval al aan Yoga in Amstelveen, dus dat is een goed begin! En wie weet kunnen we dit jaar weer schaatsen:)

    Groetjes,
    Marieke

Laat een reactie, tip of vraag achter :-)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s