Recept » Biet Peer Tijm Juice

Perfect for Athletes - Beetroot Pear Thyme Juice // Rosalie Ruardy

Bietensap is naast de klassieke gember-wortel-appel juice 1 van mijn favo juices. Wanneer je het sap mixt met perensap en thijm heb je een gouden combinatie te pakken. Bietensap is niet alleen lekker maar ook super gezond! Wanneer je ‘bietensap voor hardlopers’ googlet struikel je over de artikelen waarin bietensap de hemel in wordt geprezen (en zoals het hoort door anderen keihard wordt neergehaald). Bottom-line: bietensap zou het uithoudingsvermogen van sporters verlengen door het hoge gehalte nitraat dat het bevat.

Our study is the first to show that nitrate-rich food can increase exercise endurance. We were amazed by the effect of beet juice on oxygen uptake because these effects cannot be achieved by any other known means, including training.” – Professor Andy Jones

Hoe werkt het?
Wat doe het precies voor je lichaam? Bieten zijn een grote bron van nitraat. Nitraat is een natuurlijke stof die gevormd wordt in compost, mest en bestrijdingsmiddelen. Het bevindt zich in de lucht, de grond het water en in veel groenten. Nitraat en nitriet bevinden zich ook in ons lichaam. Bovendien krijgen we via onze voeding beiden stoffen binnen. Vooral groene groenten (spinazie, kool, sla), bieten, aardappels en wortelen bevatten veel nitraat. Sommige bewerkte voedingsmiddelen bevatten nitraat als houdbaarheidsmiddel om het ontstaan van bacteriën tegen te gaan.

Nitraat
Wanneer het nitraat in onze mond in aanraking komt met bepaalde goede bacteriën wordt het omgezet in nitriet. Hierdoor stijgt de concentratie nitriet in het lichaam. Wanneer het lichaam onvoldoende zuurstof krijgt voor de inspanning die het moet leveren – in een staat van zogenaamde hypoxie – wordt het nitriet vervolgens omgezet in nitriet oxide. Eenmaal omgezet in nitriet oxide (NO) begint de heilzame werking voor het lichaam. NO is een molecuul dat belangrijk is voor allerlei signalen in het lichaam. Het stuurt onder andere de bloedstroom, de spiercontractie, de glucose- en calciumbalans, de mitochondriale biogenese (groei en aanmaak van nieuwe mitochondriën die nodig zijn voor de zuurstofvoorziening van de spieren) en de ademhaling aan. Een van de eerste studies liet zien dat het aanvullen van nitraat gedurende drie dagen met behulp van supplementen (0.1 mmol per kg/dag) de bloeddruk in rust en het zuurstofgebruik tijdens submaximale inspanning verminderde. Vervolgens lieten andere studies zien dat door de consumptie van het nitraatrijke bietensap (0.5L per dag, met 6 mmol nitraat) hetzelfde effect had. Het drinken van bietensap zonder nitraat heeft geen effect, het is dus duidelijk dat het daadwerkelijk het nitraat is wat zorgt voor de positieve effecten. (bron)

16% vooruitgang!
Een van de eerste, meest overtuigende studies  naar de werking van nitraat was een placebogecontroleerde studie onder goedgetrainde fietsers. Deze studie liet zien dat door de consumptie van 0.5L bietensap (6 mmol nitraat) gedurende 4-6 dagen de zuurstofvraag tijdens submaximale inspanning met 5% verminderde en de tijd tot uitputting tijdens maximale inspanning met 16% toenam. In de studie werd duidelijk dat al 2.5 uur na consumptie van 0.5L er een duidelijk effect merkbaar was dat 15 dagen aanhoudt als de dosering gelijk blijft. (bron)

Bietensap voor hardlopers
Hoeveel bietensap zou je moeten drinken? De conclusie van de onderzoekers luidde een halve liter bietensap, verspreid over de dag, gedurende drie dagen zorgt voor een aanzienlijke vermindering van het zuurstofgebruik tijdens inspanning en een duidelijke toename in uithoudingsvermogen tijdens maximale inspanning. De systolische bloeddruk daalde met gemiddeld 6mmHg zonder verandering in diastolische bloeddruk. De beste resultaten werden behaald na 3 dagen. Van dag 4 tot 6 was er geen verdere toename waar te nemen. Mijn advies: drink in ieder geval een groot glas bietensap 2 uur voordat je gaat hardlopen en kijk zelf aan wat het voor je doet!

Wat heb je nodig?

  • 1 rauwe biet
  • 1 peer
  • een paar takjes tijm
  • een (slow) juicer

Doe de rauwe biet (met schil), de peer (met schil) en de takjes tijm (in zijn geheel) in je juicer. Serveer in een glas met wat ijsblokjes.

Op zoek naar meer tips rondom voeding en sporten? Volg me op Instagram of Twitter voor dagelijkse updates!

Perfect for Athletes - Beetroot Pear Thyme Juice // Rosalie Ruardy

 

2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. yourgreenguide schreef:

    Ja bietensap is heerlijk voor het hardlopen! Ik kan daar prima 10 of 15 kilometer op hardlopen!

  2. Tijdens mijn 7-daagse detox heb ik veel bietensap gedronken. Heerlijk. Voel(de) me echt superfit!

Laat een reactie, tip of vraag achter :-)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s