Tips » Mijn favoriete superfoods (+winactie)

Superfoods door Rosalie Ruardy

Superfoods, ik ben er gek op – mijn kleine keuken staat er bomvol van. De flinke verzameling aan verschillende superfoods groeit nog elke week: van home grown tarwegras tot lucuma en baobab poeder. Heel de maand februari draait mijn blog om deze kleine natuurlijke wondertjes. Ik zal er zoveel mogelijk voor je behandelen; wat is het, waar koop je de verschillende superfoods, wat kun je ermee en wat doet het voor je? Mijn kennis haal ik vooral uit het boek Superfood Recepten van Jesse van der Velde. Een super compleet boek met een uitgebreide uitleg over 32 verschillende superfoods, hun werking en heel veel heerlijke recepten waarin je ze kunt verwerken. Een aanrader! En… ik geef er 1 weg. Lees snel verder!

De lijst aan superfoods is lang maar ik heb natuurlijk mijn favorieten. Deze superfoods eet ik elke dag. Om hun smaak, werking en de manier waarop je ze kunt verwerken in gerechten.

Mijn top 4:

  1. Maca poeder
  2. Moerbeien
  3. Goji besjes
  4. Bijenpollen

Maca poeder
Maca is een voedzame knol uit Peru. De wortel wordt gekookt, gedroogd en daarna tot poeder vermalen. Maca heeft een harmoniserende werking op het hele lichaam. Het geeft je energie als je futloos bent, het ontspant als je gestrest bent en het geeft je meer zin in seks als je libido te wensen overlaat. Het bevat een enorme hoeveelheid vitaminen (B1, B2, C & E), mineralen en sporenelementen waaronder calcium, kalium, magnesium, natrium, zink, koper, selenium, mangaan, tin, jodium, fosfor, zwavel, silicone en bismut. Ook bevat het complexe alkaloïden en vetzuren die de weerstand ondersteunen.  Dit superfood staat vooral bekend om haar libido verhogende werking en ik kan je vertellen: het werkt. Meng een eetlepel Maca door je smoothie of notenmelk en drink het in de ochtend. Je kan het ook in havermout verwerken, dan is het vooral lekker in combinatie met rauwe cacao (nibs of poeder). De smaak en geur is bijzonder, maar hier wen je vanzelf aan ;).

Moerbeien
Deze zoete gedroogde besjes vinden hun oorsprong in Azië. Ze bevatten veel anti-oxidanten zoals resveratrol en anthocyanine. Resveratrol werkt positief op hart en bloedvaten. Het beschermt tegen ioniserende straling en heeft een sterke antibacteriële werking. De anti-oxidant anthocyanine heeft invloed op de hersenfuncties. Het ondersteunt het cognitieve geheugen wat ons denk- en leervermogen verbetert en onze creativiteit een boost. Ze zitten ook nog eens boordevol vitaminen A, B6, C, E en K.

Gebruik: Zo uit de hand ook erg lekker, ze zijn ontzettend zoet! Ze zijn ook goed te verwerken in je smoothies, havermout en salades. Gebruik 1 tot 2 eetlepels per dag. 

Goji besjes
Deze gedroogde, fris/zoete besjes groeien aan de boksdoorn. Ze zijn rijk aan vitaminen B1, B2, B3, B6, C en E. Daarnaast bevatten goji besjes mineralen, aminozuren en essentiële vetzuren. Ze staan bekend om hun sterke anti-oxiderende werking waarmee veroudering kan worden tegengegaan. De bessen geven je meer energie en hebben een positief effect op je immuunsysteem, mentale helderheid en spijsvertering. Ze kunnen menstruatieklachten verlichten en geven je een gladdere, soepelere huid en sterkere nagels.

Gebruik: Ze zijn goed te verwerken in je smoothies, ontbijt (havermout/granola), door salades en zelfs de stamppot kun je ermee opvrolijken. Tip: week ze een half uurtje in een glas koud water, dan worden ze zachter en iets minder sterk van smaak. Ook blijven ze dan niet meer tussen je tanden plakken ;). Gebruik 1 tot 2 eetlepels per dag.

Bijenpollen
Bijenpollen zijn gemaakt van het stuifmeel van bloemen dat bijen met zich meedragen. Het zijn die kleine gele bolletjes die aan hun pootjes hangen. Deze stuifmeelkorrels zijn een belangrijk voedsel voor het bijenvolk en zijn koningin. Met een gaasje vangt de imker een deel van de pollen op in de korf. Geen zorgen, de imkers oogsten de pollen op zo’n manier dat er een balans is, ze ontnemen de bijen niet van grote hoeveelheden. De werkzaamheden van dit complete superfoods zijn fantastisch. Voel je je depressief, gestrest of verzwakt? Bijenpollen geven je een oppepper. Vanwege hun zeer hoge voedingswaarde zijn bijenpollen te vergelijken met een multivitamine preparaat, maar dan veel effectiever omdat deze natuurlijke voedingsstoffen efficiënter door het lichaam opgenomen worden. Bijenpollen bevatten talloze vitaminen (A, B-complex, C, D en E), mineralen, aminozuren, enzymen, co-enzymen, natuurlijke suikers, vetzuren en sporenelementen.

Gebruik: De bijenpollen smaken zoetig, naar honing. Verwerk ze in je gerechten: van smoothies tot ontbijt, salades en verrassend lekker in sausjes. Het blijft wel stuifmeel, dus de korrels kunnen een beetje ‘stoffig’ aanvoelen in je mond. Vind je dit niet fijn? Je kunt het ook in tabletvorm kopen.

Een handig overzicht:
Top 4 superfoods #infographic door Rosalie Ruardy

WINACTIE!
Zoals ik al eerder aangaf ben ik ontzettend blij met jullie, mijn lezers :). Graag geef ik 1 Superfoods Pakket weg. Hiermee kan ik 1 van jullie de kans geven om meer te leren over Superfoods en ze zelf ook te proberen!

Wil jij kans maken op een Superfoods Pakket met… het boek Superfood Recepten door Jesse van de Velden en mijn eigen home made Superfoods Granola?

Doe dan het volgende:

1. Laat hieronder in een reactie weten waarom jij dit Superfoods Pakket zou willen winnen. Ben je een ‘superfoods newbie’ en wil je je verdiepen in deze wonderlijke ingrediënten? Of ben je een superfoods guru en kun je altijd meer kennis en superfoods gebruiken? Of ben je gewoon heel benieuwd naar mijn Superfoods Granola? Wat je reden ook is, laat het hieronder weten. Je mag je reactie ook achterlaten op mijn Facebook pagina.
2. Om extra kans te maken like en deel je dit bericht op mijn Facebook pagina.

Volgende week zaterdag 15 februari zal ik in de ochtend de winnaar bekend maken via mijn Facebook pagina. Dan gaat er in de middag meteen een nieuwe winactie uit – yay!!

Helaas kunnen aan deze winactie alleen mensen meedoen die in Nederland wonen – sorry :(. Anders wordt het een gedoe met shipping kosten. Ik doe mijn best om in de toekomst ook deals met aanbieders in het buitenland te zoeken 🙂 – beloofd!

De winactie is inmiddels voorbij. Helaas kun je aan deze actie dus niet meer meedoen. Er komen nog genoeg leuke acties voorbij dus houd mijn blog en Facebook pagina in de gaten :).

Superfoods Winactie Collage

Bron: Superfoods Recepten

52 Comments Voeg uw reactie toe

  1. eline schreef:

    Beste Rosalie
    Annemarie Vogelaar heeft me verteld over jou Blog en ik vind het super leuk om te lezen.
    Sinds mijn 16e heb ik te maken met een prikkelbaar darm syndroom.. Hierdoor ben ik heel erg met mijn voeding bezig. Ik houd dagelijks bij wat ik eet. Ik sport veel en eet gezond. Ik ben afgelopen jaar 12 kg afgevallen en dit heeft me een ander mens gemaakt. Nog steeds erg veel darm problemen.. wat ik ook eet. Maar ik geef de moed niet op en blijf continu nieuwe dingen proberen die mogelijk zouden kunnen helpen. Ik lees veel boeken over voeding en aankomend jaar wil ik de opleiding voeding en diëtiek gaan volgen omdat voeding me enorm is gaan interesseren afgelopen jaren. Sinds kort verdiep ik mij ook in de superfoods en heb er een aantal in huis gehaald. Daarnaast drink ik een aantal keer per week een groene smoothie waarbij ik de inspiratie ook uit jou blogs haal.
    Graag zou ik dit boek willen toevoegen aan mijn collectie om nog meer te weten te komen over superfoods.

    Groetjes Eline Berrevoets

Laat een reactie, tip of vraag achter :-)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s